کد مطلب:211501 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

امام جعفر صادق و زنادقه
منحرف نمودن مسلمین از سیر حقیقی دین سبب روز عقاید و نشئت آراء متكلمین شد و مخصوصا نیروی زر و زور معاویه كه موجب جنگ جمل و صفین و نهروان شد و واقعه حكمیت را به وجود آورد عقاید مختلفی در مسلمین ایجاد كرد كه موجب بروز حوادث دامنه داری شد و یك قدرت علمی لازم بود كه این افكار و اوهام پریشان سست و سخیف را با استدلال و براهین مستند به قرآن و سنت و عقل از میان بردارد و راه راست و مستقیم و روشن را به مردم بنمایند.

در زمان امام جعفر صادق (ع) چند نفر به زندقه شهرت داشتند كه معروفترین آنها



[ صفحه 398]



ابن ابی العوجا - ابن طالوت - ابن اعمی - ابن المقفع می باشند و آنها خدمت امام صادق می آمدند و احتجاج می كردند و در ایام حج به مسجدالحرام می آمدند و با مردم تماس داشتند.

این تفاوت بین زنادقه آن عصر با این عصر بود كه آن ها با انحراف عقیده باز هم در مقام تحقیق و تكثیر علم و فضل بودند و با علمای بزرگ بحث می كردند ولی امروز با انحراف عقیده نزدیك علماء نمی روند و با علم و فضیلت تماس نمی گیرند و با یك عجب و تكبر و نخوت و تعصب جاهلانه خود را بالاتر و برتر از همه می دانند و در ضلالت و جهالت خود باقی هستند تا در آغوش خاك جا گیرند.

امام جعفر صادق علیه السلام در مسجدالحرام می نشست و مردم اصحاب او را می گرفتند فتوی می داد و علم و دانش می آموخت ابن ابی العوجاء حاضر بوده جمعی اطراف او را گرفتند گفتند آیا این مردی كه نشسته اشتباه نمی كند تو از او سؤالی كن كه نزد این مردمی كه اطرافش را گرفتند مفتضح گردد.

شكی نیست كه اطرافیان ابن ابی العوجا رجاله های سیاسی بودند كه او را اعلم خلق می دانستند و ضمنا می خواستند به مقام امام صادق اهانت كنند - و یا فتنه ای برپا نمایند و تماشا كنند.